QUALITY ASSURANCE MANUAL (part 1)

QUALITY ASSURANCE MANUAL






Hai...selamat petang... banyak yang bertanya berkaitan dengan apa  itu Manual Jaminan kualiti atau bahasa teknikalnya adalah QUALITY ASSURANCE MANUAL. Di sini cikgu fitter cuba terangkan apa itu Quality Assurance Manual... Di harap penerangan ini akan memberi penerangan kepada anda semua...


Penerangan 

QUALITY ASSURANCE MANUAL

Quality assurance Manual (QAM) atau jika diterjemahkan secara langsung ke dalam bahasa Malaysia adalah "Manual Jaminan Kualiti". Istilah "Jaminan" merujuk kepada kepastian atau kepercayaan dalam produk yang dihasilkan oleh syarikat. Jaminan Kualiti (QA) menjamin kualiti produk yang dihasilkan dan memastikan proses pembuatan produk sesuai dengan standard dan keperluan yang telah ditetapkan.
Jaminan Kualiti adalah pendekatan berdasarkan PROSES (pendekatan asas proses) yang tujuan utamanya adalah untuk mencegah produk yang cacat dari peringkat perancangan ke tahap penghantaran produk kepada pelanggan untuk mengelakkan pengerjaan semula dan aduan pelanggan yang akan merosakkan reputasi syarikat dan perbelanjaan kerana kualiti yang tidak baik.
Jaminan Mutu adalah proses proaktif yang menekankan perancangan, dokumentasi dan penentuan garis panduan yang berkualiti pada permulaan sesuatu projek untuk memahami keperluan dan standard kualiti yang diharapkan. Selepas semua keperluan dan piawaian kualiti yang diingini dikenal pasti, perlu untuk membangunkan rancangan untuk memenuhi keperluan dan standard kualiti yang dikehendaki.

Teknik dan Alat Jaminan Kualiti

Terdapat tiga teknik atau alat yang digunakan untuk menjamin kualiti produk, iaitu Audit Kualiti, Analisis Proses, Pengurusan Kualiti dan Alat Kawalan.
Dalam Audit Kualiti , satu pasukan pakar dari pihak ketiga luar (bukan dari syarikat dalaman) akan menyemak proses dan prosedur yang telah ditentukan oleh syarikat. Sekiranya terdapat perbezaan antara apa yang dilakukan dan apa yang dinyatakan dalam prosedur atau proses, syarikat yang berkenaan (syarikat yang diaudit) diminta mengambil tindakan pembetulan. Pihak ketiga luar juga akan memberikan cadangan untuk penambahbaikan kepada proses. Audit Kualiti ini memastikan proses dan prosedur yang telah diluluskan dan telah ditentukan dilaksanakan dengan baik dan diikuti oleh pihak yang berkenaan.
Analisis Proses menganalisis setiap proses untuk mencari kemungkinan (berpotensi) produk atau proses yang rosak yang tidak mempunyai nilai ditambah kemudian cari sebab akar dan mengambil tindakan pembetulan.
Pengurusan Kualiti dan Alat Kawalan termasuk pelbagai teknik rajah yang membantu mencari masalah, meningkatkan idea, membuat keputusan dan mengutamakan masalah yang mesti diselesaikan. Contoh-contoh alat-alat ini adalah Pengurusan Kualiti dan Kawalan Alat seperti Diagram Pokok, Diagram Ramai, Rajah Diagram dan lain-lain.

Perbezaan dalam Kawalan Kualiti (QC) dan Jaminan Kualiti (QA)

Berikut adalah beberapa perbezaan antara Kawalan Kualiti dan Jaminan Kualiti.
  1. Jaminan Kualiti (QA) tertumpu pada pencegahan kecacatan manakala Quality Control (QC) menumpukan pada mengenal pasti atau mencari kecacatan.
  2. Pada Jaminan Kualiti (QA), kami mencari cara yang paling berkesan untuk mengelakkan kerosakan semasa dalam Kawalan Kualiti (QC) kami cuba mengesan kecacatan dan kemudian mencari cara untuk memperbaiki untuk menjadikan kualiti produk lebih baik.
  3. Jaminan Kualiti (QA) adalah proses proaktif manakala Quality Control (QC) adalah proses reaktif.
  4. Jaminan Kualiti (QA) adalah pendekatan berasaskan proses (pendekatan asas proses) manakala Quality Control (QC) adalah pendekatan berasaskan produk.
  5. Jaminan Kualiti (QA) melibatkan proses pengendalian masalah kualiti sementara Quality Control (QC) mengesahkan kualiti produk itu sendiri (pada produk).
  6. Audit Kualiti (Audit Mutu) adalah satu contoh proses Jaminan Mutu (QA) manakala Pemeriksaan dan Pengujian (pengujian) produk adalah contoh proses Pengendalian Mutu (QC).

Manfaat Kawalan Kualiti (QC) dan Jaminan Kualiti (QA)

Berikut adalah beberapa faedah yang mempunyai Kualiti Kawalan (QC) dan Jaminan Kualiti (QA) dalam industri perkilangan.
  1. Menghasilkan produk berkualiti tinggi.
  2. Elakkan sisa.
  3. Meningkatkan kecekapan operasi.
  4. Memberi kepuasan kepada pelanggan.
  5. Mengurangkan kerja semula yang merugikan syarikat dari segi kewangan dan masa.
  6. Menggalakkan pasukan untuk bekerja dengan lebih baik dengan kualiti yang tinggi.
  7. Meningkatkan kepercayaan pelanggan.
*Bersambung

Rujukan:




Catat Ulasan

0 Ulasan